SJOG maakt bij het aanbieden van haar diensten vanaf de website gebruik van cookies. Wij hechten waarde aan de bescherming van uw privacy. Informatie over bezoeken aan sjog.nl wordt alleen gebruikt ter ondersteuning van technische beslissingen. Via onze website worden cookies geplaatst voor het bijhouden van statistieken. Wij gebruiken de statistieken om u in de toekomst beter van dienst te zijn.

user_mobilelogo

Beeldbank

Pieter Arie Eikelenboom is geboren 22-12-1918. En is op 12 januari 1942 door de Japanse bezetting gefusilleerd.

In 1939 vertrok Pieter Eikelenboom naar Indië, vanuit de Prins Hendrikkazerne in Nijmegen. In zijn brieven bespreekt hij de reis die ging via Southampton in Engeland, Lissabon in Portugal en langs Gibraltar. Ook zag Pieter Marseille, en de Stromboli in Italië.

 

 

 

 

 

Arie de Groot, geboren op 26-01-1919 te Jaarsveld.

Arie de Groot is in 1938 opgeroepen voor militaire dienstplicht. En werd op 11 april 1939 ingedeeld bij het 16 R.I.  Na zijn opleiding in Amersfoort werd hij overgeplaatst naar Naarden. Toen de voormobilisatie begon, werd het 16 R.I. overgeplaatst naar de Achterhoek. Arie de Groot kwam in Ruurlo bij de 2de compagnie 16de grensbataljon. Dit lag verspreid in de omgeving van Zutphen, om bruggen en wegversperringen te bewaken.

Ruurlo winter 1939/40. Arie de Groot bij object 2201 de brug over de hissinkbeek te Ruurlo. Deze barak was het woonverblijf voor de soldaten die dit object moesten bewaken. In april 1940 werd Arie de Groot overgeplaatst naar Vorden. Hij was daar met andere soldaten ingekwartierd bij transport bedrijf Gorsselink.

Stichting Vrienden van de Traditiekamer Marineluchtvaartdienst gaf ons de volgende informatie.

Adrianus Manschot, Officier vlieger der tweede klasse KMR TV (Koninklijke Marine Reserve, Tijdelijk Verband)

Op 10 juni 1944 is hij onderscheiden met het Bronzen Kruis, persoonlijk door HM de Koningin hem opgespeld op RAF Station Dunsfold.

Op 9 februari 1945 (het bleek voor het No 320 (Dutch) Squadron een rampdag te worden) werden 42 Mitchells, waaronder 17 van No 320 Squadron (voor het het squadron een "maximum effort"), ingezet ter ondersteuning van Britse en Canadese troepen in de buurt van het plaatsje Geldern.
Vanwege hoge stapelwolken moest de formatie meteen na de start de "ascend through clouds procedure" volgen, voor de vliegers vrijwel dagelijkse kost en routine. Een kwartier na de start ging het mis, bij het uitkomen boven de wolken botste een der vliegtuigen met de neus tegen de staart van de voorganger, 
Beide toestellen crashten nabij Tienen (B). De vliegramp kostte het squadron zes onvervangbare bemanningsleden waaronder A. Manschot.

Met dank aan. P.J. Post, penningmeester

Heeft u informatie?

Wie aanvullende informatie heeft
of denkt te hebben kan mailen naar 
info@sjog.nl of contact opnemen
met de dhr. de Groot op telefoonnummer

X

Copyright informatie.

De op deze website afgebeelde gegevens, waaronder teksten, foto’s, illustraties, grafisch materiaal, (handels)namen, logo’s, zijn eigendom van SJOG en worden beschermd door auteursrecht en / of enig ander intellectueel eigendomsrecht. De hiervoor genoemde rechten gaan op geen enkele wijze over op (rechts)personen die toegang krijgen tot deze site. Het is de bezoeker van de site niet toegestaan de inhoud van de site te vermenigvuldigen, verveelvoudigen, door te sturen, distribueren, of te bewerken. Neem hiervoor eerst contact met ons op.